Rostoucí zájem o veganskou stravu způsobuje po celém světě boom ve výrobě rostlinných náhražek masa. Nabídka se rozšiřuje, kvalita stoupá, ceny klesají. Jak to s výběrem náhražek masa vypadá na českém trhu? A které druhy a značky jsou nejoblíbenější?
Od živočišného stravování lidé začínají upouštět zejména z ekologických důvodů. Tiskový mluvčí společnosti Nestlé Robert Kičina udává, že oproti živočišnému burgeru si výroba rostlinné verze žádá o 80 % méně půdy a uhlíkovou stopu snižuje o 75 %.
TIP: Do veganského burgeru lze dát třeba i karbanátky z červené čočky nebo nahradit zdravou čočkovou sekanou s houbami.
Podobná čísla uvádí i česká firma Heaven Labs, která prodává například oblíbený Mana Burger.
„Máme o 99 % menší spotřebu vody, o 90 % méně skleníkových plynů. K výrobě potřebujeme o 93 % méně půdy a taky energetická náročnost je o 46 % nižší než u současného systému velkochovu,“ říká ředitel firmy Jakub Krejčík.
Českých příznivců rostlinného stravování přibývá
Rostlinné stravování v poslední době zažívá obrovský rozmach, a to po celém světě. I v Česku je veganství na vzestupu, přesto maso stále představuje neodmyslitelnou součást stravy až u 90 % Čechů. Do zbylých 10 % spadají zejména mladí lidé, kteří o tom, co a proč jedí, více přemýšlí.
Podle průzkumu agentury IPSOS by příznivců rostlinného stravování v Česku mělo přibývat. Potvrzuje to i manažerka projektu Rostlinně Marianna Slováková:
„Zájem o rostlinné produkty roste raketovým tempem. Téměř třetina Čechů plánuje zařadit do svého jídelníčku více rostlinných výrobků na úkor těch živočišných.“
Dle Slovákové za zájem o rostlinné produkty může zvyšující se podíl flexetariánů v české společnosti. Flexetariáni sice živočišné výrobky z jídelníčku nevyřazují úplně, výrazně je však omezují. Zpravidla za to mohou etické, ekologické nebo zdravotní důvody.
České firmy na fenomén veganství a vegetariánství reagují rozšiřováním nabídky rostlinných výrobků. „I u nás můžeme zakoupit množství produktů, o kterých se vegetariánům či vegankám před deseti lety mohlo jen zdát,“ popisuje předseda České veganské společnosti Martin Ranninger.
I přes autentickou chuť, která překvapí i konzumenty masa, se dle Ranningera však stále nemůžeme rovnat většině západních velmocí. Naše slabina tkví především v horší dostupnosti, menším výběru a vyšších cenách.
Masovým náhražkám kralují burgery
A co jedí vegani místo masa? Masové náhražky, jejichž nabídka se díky rostoucímu zájmu o veganskou stravu neustále rozšiřuje. Podle dat projektu Smart Protein, která byla posbírána v 11 evropských zemí, se za poslední 3 roky v Evropě zdvojnásobila.
Vůbec nejvíce se v Česku prodávají rostlinné alternativy masa, zejména pak chlazené produkty jako burgery či párky. Ty se v kombinaci se sojanézou hodí na veganské grilování bez masa i na zdravou večeři. Zajímavé recepty se dají vykouzlit i ze známého sojového masa.
TIP: K masovým náhražkám se skvěle hodí jako příloha veganský salát Coleslaw. Jeho výroba je jednoduchá. V teplých dnech člověka i osvěží.
Poptávka po chlazených veganských produktech za poslední 2 roky stoupla o více než 2 třetiny, v Německu dokonce o celých 76 %. I co se výběru týče, vedou na českém trhu veganské burgery.
Jedním z nich se stal také Burger od americké značky Beyond Meat, který se pyšní nízkou spotřebou vody a plochy při produkci této náhražky.
Kdo je vegan, ten dobře ví, že zbylá nabídka masových náhražek je u nás podstatně slabší. „Ačkoliv je například trh s veganskými burgery z hlediska dostupnosti, avšak i ceny, dobře nasycen, v jiných oblastech jsou stále velké mezery a tedy i příležitosti pro vstup na trh,” vyzývá Ranninger.
V současnosti lze v Česku kromě 36 druhů veganských burgerů zakoupit pouze 5 druhů veganského mletého, 3 druhy „rybích“ prstů a jedinou veganskou slaninu. Mimo jiné maso vegetariáni rádi nahrazují například indickou samosou, tofu či falafelem, smaženými placičkami či kuličkami z cizrny.
Masové náhražky už prodávají i supermarkety
Protože rostlinných náhražek masa na trhu přibývá, už nejsou k dostání pouze ve specializovaných obchodech. Prodávají je i běžné supermarkety, které často mají vlastní veganské a vegetariánské značky.
Oblíbené jsou zejména Kaufland K-Take it veggie, Albert Veggie nebo Lidl My Best Veggie. Věrným zákazníkům supermarkety přinášejí množství výhod. Jednou takovou je cashback Albert, který při platbě kartou může znamenat až 25% slevu.
Nabídku řetězců bedlivě sleduje společnost Rostlinně.cz. Loni se v jejím hodnocení veganských alternativ na první místo vyšplhal Globus. Rostlinně.cz mapuje také rostlinnou nabídku restaurací, a to v rámci projektu „Tady se najím rostlinně“. Výběr veganských pokrmů v restauracích je dle 41 % populace čím dál rozmanitější.
Také e-shopy se zdravou výživou následují trendy. Například na Emco.cz lze zakoupit oblíbená rostlinná mléka Joya, členové Emco Klubu je dokonce získají s 25% slevou. Nejrůznější veganské produkty nabízí třeba také obchody ProZdravi.cz, Svět plodů či KetoFit.
O dalších e-shopech s veganským sortimentem a jejich slevových akcích informuje portál Slevove.cz.
TIP: Z trochu jiného „soudku“ lze doporučit indonéské tradiční jídlo, kterým je smažená rýže nasi goreng. Nezbytná přísada chilli dodá rýži perfektní chuť.