Veganské grilování bez masa

Články

Potravin, které se mohou připravovat na grilu a neobsahují živočišné produkty, jsou spousty – ať již zeleniny, některých druhů ovoce nebo specialit, jako jsou tofu či výrobky z rostlinných bílkovin. V mnoha jižních zemích jsou oblíbenou pochoutkou grilované či pečené papriky nebo grilovaný baklažán. Pokud se stravujete vegansky, určitě si můžete grilování také výborně užít.

Výběr veganských jídel na gril je velice pestrý, často nás ani nenapadne, jak zdravé potraviny je možné grilovat. Grilováním pak mnohdy získají křupavou chuť a zajímavou vůni, zvláště když použijeme bylinkové marinády z olivového oleje, omáčky, dresinky, saláty a přílohy. Jsou vhodné i pro vegetariána? Jaký je rozdíl mezi veganem a vegetariánem?

TIP: Jaké potraviny kromě těch na gril jsou vhodné pro vegana? Co jedí vegani? A jak se stát veganem?

Většina uvedených druhů zeleniny obsahuje nejen vitamíny a řadu minerálních látek, ale také kyselinu listovou. Na rozdíl od masa tak tělu přinesou mnohem lepší výživovou hodnotu, lepší stravitelnost i ochranu před civilizačními nemocemi, a přitom skvěle chutnají. I proto je veganství v Česku na vzestupu.

Paprika

Paprika je oblíbená zelenina mnoha národů nejen na Balkáně, ačkoliv maďarská paprika, jihoslovanský ajvar a řecká pečená paprika, jsou zaručeně nejznámější.

Grilované papriky jsou oblíbeným pokrmem například na Balkáně.
Grilované papriky jsou oblíbeným pokrmem například na Balkáně.

Na gril je nejlepší červená paprika nakrájená na plátky, kterou nemusíme ani potírat, nebo jen stačí lehce potřít olejem. Použijeme-li papriku celou, můžeme ji naplnit např. uzeným tofu či luštěninovým krémem z cizrny nebo z červené čočky.

Kukuřice

Cukrová kukuřice je výbornou pochoutkou, která zasytí, chutná a dodá tělu bílkoviny i minerální látky, včetně stopových prvků, jako je např. selen.

Kukuřice se nemusí potírat, vhodné je jen konečné potření olivovým olejem, rostlinným máslem či rostlinným margarínem a posypání solí. Vaše děti budou první, kdo bude čekat ve frontě na klas pečené kukuřice!

Baklažán

Černý lilek neboli baklažán je zelenina, která má zajímavou měkkou konzistenci a je až s podivem, kolik lidí ho ještě nezná.

Baklažán nakrájený na plátky potřeme marinádou z olivového oleje, kari, římského kmínu, koriandru nebo jiného středomořského koření, na které máme chuť, a až po potření grilujeme, aby plně vstřebal chuť koření.

Lilek je skvělou surovinou jak na grilování, tak na přípravu pomazánek.
Lilek je skvělou surovinou jak na grilování, tak na přípravu pomazánek.

Výborné jsou i pomazánky z pečeného baklažánu, smíchané například s cizrnovým hummusem, ale i samotné plátky grilovaného baklažánu jsou pochoutkou, kterou si z grilu rádi nandáte na talíř.

Cukety

Mladé cuketky stačí potřít olejovou marinádou, nakrájet na plátky, chvíli grilovat a pak již jen rozdávat na připravené talíře. Ještě horké je můžeme posypat nastrouhaným sýrem Veganline.

Celer

Tenké plátky celeru potřené bylinkovou marinádou s olejem jsou chuťově zcela odlišné od kostek celeru, které jsme tak nenáviděli v polévkách ve školních jídelnách.

Celer je při správné přípravě velmi chutný, křupavý a šťavnatý, kromě toho má mnoho pozitivních zdravotních účinků, a to nejen pro pány.

Chřest

Podobné až téměř afrodiziakální účinky se uvádějí u chřestu, který je na našich stolech stále ještě neznámou pochoutkou. Přitom chřest je velmi šťavnatý, měkký a má vynikající chuť, pro kterou je oblíben nejen na stolech smetánky.

Výtečná chuť chřestu mnohé z nás překvapí.
Výtečná chuť chřestu mnohé z nás překvapí.

Pokud jste ho ještě neochutnali, vyzkoušejte jej napoprvé z grilu. Dejte ho na gril jako první, protože jeho příprava může trvat déle. Zbyde-li něco z grilování, bude výborná také chřestová polévka.

Hlíva ústřičná

Nezapomeňme ani na houby, významný zdroj bílkovin a některých druhů vitamínů, a položme na gril také plátky hlívy ústřičné. Lehké opečení spolu s potřením olejovou marinádou z hlívy udělá zdravou a chutnou pochoutku, na kterou nezapomenete.

Další druhy zeleniny

Na gril můžete položit i spoustu dalších druhů zeleniny, nevhodné jsou jen ty druhy, které mají vysoký obsah vody, jako jsou okurky, rajčata nebo ředkvičky. Ty je lepší vždy použít čerstvé jako přílohu nebo pokrájet do salátu, který si můžete naservírovat k čerstvě ugrilované zelenině.

Výborná z grilu je také cibule, žampiony nebo tenké plátky mrkve. Experimentovat můžeme také s brokolicí, topinambury, brambory nebo jinou zeleninou.

Tofu

Plátky tofu, ideálně již předem marinovaného nebo naloženého do lázně z oleje, bylinek a sójové omáčky, jsou po opečení křehkou a šťavnatou pochoutkou, která svou jemností předčí kuřecí maso a jež mnohým vegetariánům nahrazuje zdroj bílkovin.

Tofu je před grilováním vhodné naložit do marinády.
Tofu je před grilováním vhodné naložit do marinády.

Tofu zná již stovky let čínská kuchyně, pokud jste jej ještě nezařadili do jídelníčku, vyzkoušejte jej právě grilované.

TIP: Jako přílohu k tofu lze podávat nasi goreng rýži, která je speciální svou chutí díky chilli a tamarindu.

Rostlinné klobásy

V prodejnách zdravé výživy nalezneme některé rostlinné výrobky, které stojí za to mít také na rozpáleném grilu. Sójové párky, rostlinné klobásy ze sójové či pšeničné bílkoviny a řada dalších podobných výrobků přímo vybízí k položení na gril.

Podle struktury je vhodné je potřít marinádou a servírovat třeba se zdravou obdobou kečupu či hořčice.

Alternativy k masu

V lednicích zdravých výživ také můžete zakoupit výrobky, které byly vytvořeny, aby mnohým usnadnily život. Nejen vegetariáni, ale i všichni ostatní mohou vyzkoušet třeba rostlinné robi maso, různé karbanátky nebo hotové výrobky jako jsou sójové „kuřecí“ filety či nugety. Nepoteče z nich potok tuku, jsou zdravé a chutnají výborně.

Co při grilování nesmí chybět

Bylinkový olej na potírání
Panenský olivový olej nebo sezamový olej smíchejte s troškou soli, kari a kořením podle své chuti.

Olivový olej při grilování zkrátka nesmí chybět.
Olivový olej při grilování zkrátka nesmí chybět.

Můžete použít již hotové směsi grilovacího koření, nebo si namíchat červenou papriku, kari, mletý kmín, římský kmín, koriandr, majoránku, rozmarýn, tymián nebo cokoliv jiného, co chcete v marinádě mít.

Omáčky a zálivky
Sem patří všechny dresinky, zálivky, kečupy či marinády, které si chcete naservírovat na čerstvě ugrilované kousky zeleniny. Výborná je například kanárská koprová či papriková omáčka, kterou si můžete snadno připravit z rozvařené zeleniny s trochou oleje, octem a kořením, ale i spousta dalších omáček.

Použít můžete také naředěný ajvar nebo cizrnovou zálivku z rozmixované cizrny smíchané se sezamovým krémem tahini, přidat trochu česneku a citronové šťávy.

Tuto zálivku získáte prakticky tak, že recept na blízkovýchodní sezamovou pastu hummus jen naředíte – část si tedy můžete ponechat hustší jako pomazánku či přílohu, druhou část nařeďte a máte výbornou zálivku na cokoliv pečeného.

Ke grilování neodmyslitelně patří i porce čerstvého salátu, olivy, nakrájená okurka a čerstvé bylinky, jako jsou listy máty, citronové meduňky nebo bazalky. Nebojte se ke grilované zelenině dát i mističku zeleniny čerstvé nebo svěží rajčatový salát s cibulkou, kombinace šťavnatého salátu a čerstvě ogrilované zeleniny je velmi chutná.

© 2021 Vegan.cz | Nakódoval Leoš Lang