Rozdíl vegan a vegetarián – v čem se liší, jaké jsou rozdíly?

Životní styl

Otázka přechodu na odlišný druh stravování je aktuálnější než kdy dřív. Zatímco s vegetariánstvím už populace desítky let úspěšně pracuje, veganství je módou výrazně mladšího data. Jaký je rozdíl mezi veganem a vegetariánem?

Když se řekne vegetarián, mnoho lidí se zhrozí a imaginárně pokřižuje. Nejíst maso je v zemi, kde mají masné pokrmy neotřesitelnou tradici, skoro hříchem.

A nezáleží na tom, že celá řádka jídel české kuchyně maso sama o sobě neobsahuje. Čočka, ovocné knedlíky, rýžový nákyp, bramborový salát, buchtičky se šodó, smažený sýr, krupicová kaše, obalovaný květák, apod.

TIP: Tradiční český pokrm, kterým je svíčková omáčka, lze uvařit i jako vegan variantu se špaldovými knedlíky a sójovými plátky.

Kdo je vegetarián?

Vegetarián se vyhýbá masu, ovšem celá tato bezmasá filozofie má své podkategorie a specifika. Jaká to jsou?

Lacto-ovo vegetarián – nejrozšířenější podoba vegetariánství. Příznivci tohoto stylu stravování se zříkají masa a většinou i živočišných výrobků. Avšak mléko, mléčné výrobky a vejce z jídelníčku nemizí. Tito strávníci se často setkávají s dotazem, zda nejedí ani ryby. Jakkoli to může znít nepochopitelně, i rybí maso je masem z živého tvora, proto se na menu lacto-ovo vegetariána nenachází ani populární tuňák, losos nebo mořské plody.

Lacto vegetarián – zastánci lacto vegetariánství se kromě masa vzdali i vajec a vaječných výrobků. Naopak mléčné produkty mají ve skladbě jejich stravy své zastoupení (jogurty, sýry, tvaroh, atp.).

Ovo vegetarián – oproti lacto vegetariánství je ovo vegetariánství založeno na bezmasé stravě a vejcích. Mléčné produkty zcela chybí.

Pescatarián – je víceméně samostatnou kapitolou vyhýbající se definici vegetariána, přestože se jím tito strávníci samovolně zvou. Do svého jídelníčků totiž zařazují ryby a dary moře, přestože drůbeží či červené maso naprosto vylučují. Za vegetariány se často považují i ti, kteří si čas od času dopřejí kousek ryby či kuřete. Ovšem technicky vzato vegetariány nejsou.

Rozdíl mezi vegetariánem a veganem není na první pohled laikům patrný. Stručně řečeno vegetarián nejí maso, vegan kromě masa ani vejce a mléko.

Pozor na „bezmasé“ potraviny s živočišnými složkami

Přestat jíst maso samo o sobě není jen tak. Respektive nestačí jen vynechat maso. Živočišné složky jsou součástí mnoha pokrmů, u nichž by to nikdo ani nepředpokládal. Co takové buchty pomazané vepřovým sádlem, gumoví medvídci s želatinou, ovocné džusy s Omega-3 kyselinami z ryb, či marmelády s barvivem E120-karmín, které je živočišného původu?

Sýry jsou mnohdy vyráběné z živočišného syřidla. Pomůže číst etikety a vyhnout se nežádoucím potravinám.

Ani všudypřítomné sýry nejsou zárukou čisté vegetariánské či veganské diety. Část z nich obsahuje syřidlo vyráběné z žaludečních šťáv ovcí, telat a kůzlat. Vegetariánsky bezpečné nemusejí být ani smetanové zmrzliny s obsahem živočišného tuku nebo hranolky na tomto tuku smažené. Dále žvýkačky, rostlinné margaríny se syrovátkou a kaseinem, či pečivo.

TIPY na bezmasé pokrmy: gulášová polévka s hlívou ústřičnou, maceškový raw dort s lesní směsí nebo bezlepkový špenátový quiche.

Pozor by si vegetariáni a vegani měli dát i na různé druhy zdánlivě zeleninových polévek. Například česneková polévka sice zní velmi vegetariánsky, ovšem kolikrát je uvařena z kuřecího či hovězího vývaru. Občas je překvapující, kde všude se dají složky živočišného původu nalézt.

Vegansky nezávadné nejsou ani alkoholické nápoje a další potraviny. Kdo by to byl řekl? Pivo se vyrábí z chmele a víno z hroznů, proč tedy není dobré pro vegetariány a vegany? Pro výrobu kvasných nápojů se jako čiřidlo používá vyzina, tedy druh kolagenu získávaný ze sušených plovacích měchýřů jeseterových ryb. Zajít na pivo může otřást celou veganskou filozofií.

Kdo je vegan?

Zpozornit by tedy měli především vegani, jejichž přístup k otázce potravin a živočichů je výrazně restriktivnější. Veganská dieta neobsahuje zhola nic, co by mohlo byť jen vzdáleně projít kolem zvěře. Naprosto vyloučené je maso, vejce a mléčné výrobky.

Rozdíl vegan a vegetarián je jak ve stravování, tak v přístupu ke zvířecím nepotravinovým výrobkům. Vegani své přesvědčení aplikují také na další oblasti a vykazují odmítavý postoj i ke kosmetice testované na zvířatech, oblečení z peří, vlny a hedvábí či botám z hovězí kůže. Tabu je pro vegany i med nebo svíčky z včelího vosku.

TIP: Veganských receptů existuje celá řada. Není proto nutné vzdávat se ani chutných lívanců. Recept na veganské lívance potěší nejednoho vegana či vegetariána.

Jak tedy zní stručná odpověď na otázku, kdo je vegan? Vegani jsou zapálenými aktivisty za práva zvířat, bojují proti konzumu, podporují fair trade a jakékoli zneužívání či vykořisťování zvířat v lidský prospěch neúnavně zatracují.

Z čeho se skládá veganská dieta? Je nasnadě říct, že vegetariáni a vegani nemohou vejít do běžné restaurace a očekávat bohaté bezmasé menu. V mnoha podnicích se vege nabídka oklešťuje na obligátní smažák, šopský salát nebo zeleninový vývar. A ani tak zákazník nemá jistotu, zda nebyl obalovaný sýr smažen na živočišném tuku, nebo se uvnitř neskrývá plátek šunky.

Hamburger a hranolky nemají v dietě vegetariánů a veganů své místo. Jak z etických, tak zdravotních důvodů.

Nutno podotknout, že s nástupem 21. století se nabídka vegetariánských a veganských restauračních zařízení v ČR značně rozrostla a stravovat se podle svého gusta je mnohem jednodušší, než před deseti dvaceti lety. Zvyk preferovat maso je v Češích stále silně zakořeněný a mění se jen velmi zvolna. Co jedí vegani?

Základem veganského jídelníčku je ovoce a zelenina, obiloviny, ořechy, semínka, soja, luštěniny (cizrna, hrách, červená čočka, bulgur) a produkty z nich vytvořené (humus, tofu, tempeh apod.). V mnoha supermarketech a specializovaných prodejnách zdravé výživy je k sehnání pestrá škála vegetariánských i veganských výrobků.

Tato vegan strava zahrnuje bezmasé paštiky, párky, „uzeniny“ a burgery určené jak vegetariánům a veganům, tak sportovcům či lidem toužícím zhubnout. Obsahují velké množství bílkovin a málo tuků.

Co člověka vede k radikální změně jídelníčku?

Homo sapiens je ze své podstaty tvor všežravý a zříkání se masa je pro mnohé známkou rozmlsanosti, touhy po pozornosti, avšak i určitým projevem novodobého sebemrskačství. Jak se stát veganem?

Faktem zůstává, že nejčastějšími důvody dát masu vale, jsou pohnutky zdravotní, etické, náboženské či environmentální. Důvodů, proč nejíst maso, je vícero. Soucit se zvířaty se uvádí jako nejzastoupenější. Veganství je plné energie i soucitu.

V poslední době je hojně zmiňovaná problematika životního prostředí, nadměrné vytváření skleníkových plynů a uhlíkové stopy, které produkuje skot na velkofarmách.

TIP: Pizza je synonymem nezdravého jídelníčku a mnohdy i obžerství. Ovšem i slaný koláč může být zdraví prospěšný. Zdravá pizza je hotová snadno a rychle.

Jak doplnit chybějící živiny?

Vegetarián versus vegan? Co je lepší či horší? Záleží na každém jednotlivci, co mu vyhovuje a kolik času a energie je ochotný novému jídelníčku věnovat. Nelze zobecňovat, kdo z protipólů vegan x vegetarián vychází lépe. Každému vyhovuje něco jiného.

Veganství či vegetariánství může stejně rychle přijít i odeznít. Pro někoho je nový způsob stravování a stylu života přirozeným jevem a doslova rozkvétá, jiný naopak strádá nedostatkem živin, ať už chuťově či tělesně (vypadávání vlasů, zažloutlé nehty, popelavá kůže, slabost a únava, anémie, ztráta menstruace, atd.)

Řešením je návrat k pestřejšímu jídelníčků, případně volba vhodných potravinových doplňků a vitamínů a minerálů pro vegany. Celá řada vegetariánů a veganů naopak prohlašuje, že se po přechodu na nový způsob stravování jejich celkový zdravotní stav o dost zlepšil a cítí se v mnohem lepší kondici než dřív.

Strava založená na zelenině, ovoci a zdraví prospěšných potravinách, to je veganství.

Důvodem je navýšená spotřeba ovoce a zeleniny a kvalitních potravin, aktivní zájem o skladbu jídelníčku a vynechání velkého procenta průmyslově zpracovaných potravin. Přesto se stále objevuje argument proti vegetariánství, potažmo veganství, zmiňující absenci vitamínu B12, který se dle laických názorů nenachází kromě masa nikde jinde.

Kdo s vegetariánským či veganských stravováním teprve začíná, prospěje mu konzultace s lékařem, dietologem nebo výživovým poradcem, nebo s někým, kdo tento druh diety praktikuje už dobu delší než dlouhou.

Poté bude snazší zodpovědět neustále se opakující dotaz masožravců, které se řada vegetariánů a veganů naučila nesnášet. „Co tedy vlastně jíš, když nejíš maso?

© 2021 Vegan.cz | Nakódoval Leoš Lang