Pescetarián – kdo to je, význam slova a jídelníček pescetariána

Životní styl

Pescetariánství je jedním z mnoha alternativních způsobů stravování. Pro někoho může být i počátečním krokem k vegetariánství. Co je to pescetarián? Jaký je význam slova pescetarián? Co jí a jaký je jídelníček pescetariána?

Na cestě k vegetariánství a veganství si lidé mohou projít fází pescetariánství. Pokud někdo začíná omezovat živočišné produkty, může být pescetariánství tím správným prvním krokem.

Kdo je pescetarián?

Pescetarián má o něco méně striktní stravu než vegetarián či vegan. Může konzumovat ryby, mořské plody a živočišné produkty jako například vejce, sýry a mléko. Naopak se stejně jako vegetarián vyhýbá drůbeži a červenému masu.

Důvody pro pescetariánství mohou být různé. Pro někoho může být důležité snížení své uhlíkové stopy – chov zvířat zvyšuje uhlíkovou stopu až o 15 %. V tomto ohledu je tedy pescetariánství udržitelnější způsob stravování.

Pro někoho jiného je lákavé například snížení rizika srdečních onemocnění. S omezením konzumace masa se snižuje také pravděpodobnost obezity a cukrovky.

Pescetarián na rozdíl od vegetariána konzumuje také ryby a mořské plody.

Výraz pescetarián

Význam slova pescetarián je kombinace italského slova „pesce“, čili ryba, a slova „vegetarián“. Patrné z toho tedy je, že se jedná o vegetariánský způsob stravování se zařazením ryb a mořských plodů.

Jde o poměrně nové slovo – poprvé se začalo používat v Americe v devadesátých letech minulého století. Aktuálně tento alternativní způsob stravování praktikují zhruba 3 % populace.

Co jí pescetarián – jídelníček pescetariána

V jídelníčku pescetariána lze nalézt rostlinné potraviny, které jsou typické i pro veganskou stravu. Jedná se například o:

  • luštěniny
  • obiloviny
  • zeleninu
  • ovoce
  • ořechy
  • houby

Navíc se do jídelníčku zařazují také:

  • ryby
  • mořské plody
  • mléčné výrobky
  • vejce
Pescetarián se stravuje jako vegetarián, avšak navíc do svého jídelníčku zařazuje ryby a mořské plody.

Pescetarián a zdraví

Pescetariánství je velmi podobné způsobu stravování, který je běžný v jižní Evropě, hlavně v okolí Středomoří. V těchto přímořských státech je zvýšená konzumace ryb a mořských plodů díky jejich dobré dostupnosti.

Zařazení ryb do jídelníčku zajistí dostatečný přísun omega 3 mastných kyselin, které hrají významnou roli na funkce imunitního a kardiovaskulárního systému. Pomůže také s navýšením příjmu proteinu a vitamínu D.

Pescetariáni nemívají problém s přísunem omega 3 mastných kyselin.

Na rozdíl od veganů nemívají pescetariáni velký problém s přísunem dostatečného množství vitamínů a minerálů. Proto je pescetariánství cestou i pro jedince, kteří ze zdravotních důvodů musí veganství či vegetariánství opustit.

Stále je ovšem důležité dát si pozor na přísun vitamínu B12, který se nachází převážně v mase. Vitamín B12 hraje velkou roli při funkci nervového systému. Při jeho nedostatku se mohou objevit potíže jako je například únava nebo ztráta chuti k jídlu.

© 2021 Vegan.cz | Nakódoval Leoš Lang