Kokosový olej – zdraví, použití a nejlepší recepty

Články

Kokosový olej je díky celé řadě pozitivních benefitů pro lidské zdraví opravdovou „superpotravinou“. Má velmi pestré využití, jak ve spoustě chutných receptů, tak i pro kosmetické účely. Jedná se tak o zdraví prospěšnou alternativu v kuchyni i při péči o pleť či tělo. Jaké je použití kokosového oleje?

Kokosový olej se skládá z nasycených, mononenasycených a polynenasycených tuků, přičemž těch nasycených obsahuje 10x více než nenasycených.

Kokosové tuky jsou tvořeny triglyceridy – středně dlouhými řetězci mastných kyselin, které tělo dobře štěpí, neukládá je do zásob a je schopno z nich rychle vytvořit energii.

Nasycené tuky jsou tvořeny sedmi různými druhy mastných kyselin – kyselina kaprová, kapronová, kaprylová, laurová, myristová, palmitová, stearová.

Kokosový olej obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek.
Kokosový olej obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek.

Asi nejvýznamnější z nich je kyselina laurová, která má významné protizánětlivé, antivirové a protiplísňové účinky. Proto slouží kokosový olej jako významné přírodní antibiotikum.

Panenský kokosový olej

Nejpozitivnějších účinků dosáhneme při používání kokosového oleje té nejvyšší kvality – tedy z BIO organických surovin, který je vyráběn lisováním za studena – tzv. virgin oil (panenský kokosový olej).

Panenský kokosový olej se vyrábí za studena z čerstvé dužiny kokosového ořechu při procesu, kde nejsou použity žádné chemické látky. Nejčastěji se používají dvě metody.

Tou první je rychlé vysušení dužiny kokosu a následné vylisování oleje. Další metoda používá extrakci oleje z dužiny, která není vysušená. Nejprve se lisováním získá kokosové mléko, ze kterého je pak separována voda, čímž se získá kokosový olej.

Hlavními rozdíly mezi klasickým a virgin (panenským) kokosovým olejem je chuť, barva, vůně a konzistence. Panenský olej je sněhově bílý, chutná sladce po kokosu a má jemnou konzistenci. Klasický rafinovaný olej může být zbarven lehce do žluta, chuť není tak příjemná, je tužší a může mít lehce nepříjemné aroma způsobené rafinací.

Panenský kokosový olej se vyrábí výhradně z BIO surovin.

Kokosový olej – zdraví prospěšné benefity

Kokosový olej je zdraví velmi prospěšný, v kuchyni je tak možné jím nahrazovat jiné tuky. Vnitřní použití je však jen jedna z možností, jak lze kokosový olej využít. Skvěle se stará o tělo také z vnějšku.

A jak tedy prospívá kokosový olej zdraví?

  • pomáhá hojit rány
  • pečuje o vysušenou pokožku
  • je nápomocný při kožních problémech
  • vyživuje vlasy
  • čistí a bělí zuby
  • chrání pokožku před sluncem

Kokosový olej také napomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, a to díky kyselině lauronové. Podporuje zdraví štítné žlázy, zlepšuje metabolismus, čistí střeva, urychluje hojení ran, zvyšuje vstřebávání vápníku, vitamínu D a dalších látek.

Chrání rovněž tělo proti vnějším vetřelcům (bakterie, viry, plísně), hlavně díky monolaurinu, který si tělo dokáže vyrobit z kyseliny laurové.

Kokosový olej také pomáhá při hubnutí – zajistí pocit sytosti, vyživí tělo, nicméně se neukládá se do zásob, jako jiné tuky a oleje. Je tak ideální součástí jídelníčku při hubnutí.

Kokosový olej – nejlepší kosmetické tipy

Kokosový tuk má nespočet možností využití. Své místo má také mezi produkty pro péči o tělo, může totiž dobře posloužit jako alternativa k mnohým kosmetickým produktům plných chemie.

Z kokosového oleje lze například vyrobit čistě přírodní zubní pastu. A to velmi jednoduše. Do rozpuštěného kokosového oleje stačí přidat sodu a směs dobře promíchat. Domácí pasta se poté skladuje v uzavřené skleněné nádobě. Kokosový olej je tak spolehlivým pomocníkem při péči o chrup. Bonusem je zářivý úsměv díky bělícím účinkům kokosu.

A co kokosový olej na vlasy? I zde je nápomocný. Dokáže také účinně oživit suché vlasy kokosovou přírodní maskou s heřmánkem. Rozpuštěný kokosový olej stačí zakápnout heřmánkovým éterickým olejem, směs rozmíchat a nanést na vlasy zhruba na 15-30 minut. Nakonec je potřeba vlasy omýt šamponem, aby nezůstaly mastné.

Kokosový olej patří mezi nezbytnou přísadu přírodní kosmetiky.

Blahodárné účinky má kokosový olej na pleť. Ženy ho mohou využívat při odličování, muži zase na zklidnění pokožky po holení. Pleť zůstane po použití oleje hladká a pružná. Pravidelné používání zmírňuje tvorbu vrásek nebo pomáhá proti tmavým kruhům pod očima. Kokosový olej lze také využít k přípravě domácího peelingu.

Za zkoušku také rozhodně stojí masáž s kokosovým olejem. Ten je totiž mnohem příjemnější a pro pokožku výživnější než ostatní oleje.

Využít lze kokosový tuk také na zrychlení hojení ranek, jizviček, ekzémů.

Kokosový olej – použití v kuchyni

Kokosový olej má tu úžasnou vlastnost, že je při teplotě nad 24°C kapalný a při nižší teplotě tuhne. Toho se dá skvěle využít ve studené kuchyni hlavně při výrobě raw dezertů, protože tuk pomůže držet tvar zákusku. Raw domácí suky jsou velmi oblíbené a jejich příprava není složitá.

Kokosový olej je výjimečně vhodný pro pečení a smažení. Má vysoký stupeň přepalování – panenský kokosový olej okolo 176 °C a rafinovaný asi 200 °C. Kokosový olej je ideální k přípravě dokonalé sladké snídaně v podobě francouzského toastu s ovocem.

Kokosový olej – recepty

Kokosový olej má místo v mnohých receptech. Hodí se na smažení i pečení. Například asijské jídlo s kokosovým olejem je výtečné a hodí se jako rychlá večeře pro dva.

Pomocníkem je však kokosový olej také při přípravě sladké snídaně. Využít ho lze na smažení lívance bez kynutí či zdravé palačinky. Mnoho kuchařů a kuchařek navíc jistě potěší i to, že palačinky pro vegany jsou velmi rychlé na přípravu.

K snídani si strávníci mohou pochutnat také na domácí granole s kokosovým olejem. Recept je k nalezení níže v článku. Kromě snídaně lze z kokosového oleje připravit i výborný dezert v podobě vegan skořicových šneků.

Kokosový olej – recept na domácí veganské máslo

Z kokosového tuku lze vyrobit výborné domácí veganské máslo. Lze ho připravit na sladko či na slano a s bylinkami podle chuti.

Na výrobu veganského másla je potřeba:

  • kokosový tuk
  • olivový olej
  • bylinky dle chuti
  • česnek
  • sůl

Z bylinek je možné použít například rozmarýn, provensálské bylinky nebo oregáno.

Postup přípravy

Při přípravě veganského másla je nutné, aby byl poměr množství kokosového tuku a olivového oleje 1:1. Jedině tak získá máslo tu správnou konzistenci.

Zvolené množství obou hlavních přísad vložíme do nádoby a 1 2 minuty mixujeme. Během mixování je nutné případně přidat také připravené bylinky (např. rozmarýn nebo provensálské koření) a sůl nebo nastrouhaný česnek.

Nakonec směs uložíme asi na 30 minut do ledničky. Po vyjmutí z lednice znovu trochu pošleháme a poté vložíme do skleničky.

Chlazené veganské máslo vydrží až několik měsíců.

Granola s kokosovým olejem

Granola k snídani člověk s jistotou zasytí a zároveň tělu dodá dostatek vlákniny a sacharidů ihned po probuzení. Vegani ji mohou konzumovat například s mandlovým mlékem.

K přípravě granoly budeme potřebovat:

  • ovesné vločky – 250 g
  • oříšky či semínka – 80 g
  • rozinky – 80 g
  • rýžový sirup – 50 g
  • kokosový tuk – 3 lžíce

V jedné míse smícháme rýžový sirup s kokosovým tukem. V druhé zbytek sypkých surovin. Obě směsi spojíme dohromady a vložíme na plech vyložený pečicím papírem. Granolu pečeme asi 15 minut při teplotě 160°C.

Granolu je možné konzumovat také s rostlinnými bílými jogurty.

Po vyjmutí plechu z trouby, překryjeme pečícím papírem a zatěžkáme. Po vychladnutí můžeme podávat třeba s rostlinným mlékem či jogurtem.

TIP: To, jak prožijeme ráno, je určující pro zbytek dne. Proč si hned po probuzení nepochutnat na Jáhlovo-pohankové kaši s kokosovým olejem.

Rizoto s kokosovým olejem

Vyzkoušet se hodí také výživné veganské zeleninové rizoto s jemnou chutí kokosového oleje.

Na přípravu kokosového rizota je potřeba:

  • 1 hrnek jasmínové rýže
  • kokosový olej
  • cibule a česnek
  • paprika
  • rajče
  • okurka
  • sladká paprika, kari
  • čerstvá rukola

Přidat je samozřejmě možné zeleninu podle svého gusta. Experimentovat je možné také s houbami či s tofu nebo tempehem.

Postup přípravy

Na pánvi rozpustíme 12 lžíce kokosového oleje, na něm osmahneme jasmínovou rýže. Až bude na oleji bělat, zalijeme ji třemi hrnky vody, dosolíme a necháme vařit, dokud z pánve nezmizí voda.

Mezitím si na vedlejší pánvi na kokosovém oleji osmahneme na plátky nakrájenou cibulku, okurku, rajče a papriku. Uvařené rizoto dochutíme sladkou paprikou, česnekem, kari, smíchejte s grilovanou zeleninou.

Zdravou večeři v podobě veganského rizota podáváme posypané čerstvou rukolou.

Veganské rizoto si může každý přizpůsobit podle sebe a přidat svou oblíbenou zeleninu.

Raw kostičky s kokosovým olejem

Kokosový olej nemůže chybět ani při přípravě raw dezertů, které díky němu krásně drží tvar. Jak si doma připravit datlové raw kostičky?

Na přípravu budeme potřebovat:

  • 250 g datlí
  • 100 g rozpuštěného kokosového oleje
  • 100 g raw kakaa
  • 40 g konopných semínek

Datle necháme přes noc namočené ve vodě.

TIP: Raw zákusky jsou rychlé, snadné a chutné. Vyzkoušet je možné i další recepty, například: maceškový raw dort, meruňkový raw dort, raw ananasové mini dortíky nebo malinový raw-vegan dezert.

Postup přípravy

Datle rozmixujeme do hladka, přidáme zbylé suroviny a zamícháme. Směs vlijeme do připravené formy a necháme přes noc v lednici.

Vyrobit si k moučníkům lze také domácí raw čokoládovou polevu. Budeme na ní potřebovat 1/3 hrnku rozpuštěného kokosového oleje, 1 – 2 lžíce raw nepraženého kakaa, 3 lžíce javorového sirupu. Suroviny smícháme, nalijeme na dezert a necháme ztuhnout.

© 2021 Vegan.cz | Nakódoval Leoš Lang