Jak na pitný režim?

Zdraví

Dáváte si pozor, kolik toho denně vypijete? Mnoho zdravotních problémů, únava či bolesti hlavy mohou být způsobeny nedostatečným a nesprávným pitným režimem. Kromě toho, kolik tekutin vypijete, je důležité také to, co vypijete. Pojďme se spolu podívat, jaké nápoje jsou pro nás nejvhodnější.

Trendem moderní doby je bohužel zvýšená nabídka slazených nápojů, které zdraví příliš neprospívají. Jejich zvýšená konzumace nejenže tělu nedodává správnou hydrataci, ale ani žádné potřebné minerální látky a vitamíny.

Převážnou část přijatých tekutin by měla tvořit čistá voda.
Převážnou část přijatých tekutin by měla tvořit čistá voda.

Výrobci se snaží zatraktivnit své nápoje přídavkem vitamínů nebo některých výtažků, ale často jde spíše o reklamní trik než o zkvalitnění výrobku. Zatímco cukru bývá v těchto nápojích požehnaně, stejně tak jako různých barviv a konzervantů, výtažek například ze zeleného čaje, který může být hlavním lákadlem sladké limonády, je obsažen spíše symbolicky, a místo opravdové čajové nebo ovocné složky je v nich často jen aroma.

Těmto nápojům bychom se měli obloukem vyhnout, i když zvláště u dětí, na které bývá agresivní marketing zaměřen, to může být těžké.

U nápojů se vyplatí studovat složení a pozorně se podívat, jak byl výrobek vyroben a z čeho se skládá. Ani nulový obsah cukru nemusí být výhodou, protože cukr bývá nahrazen umělými sladidly, která obsahují chemické složky, a podle některých výzkumů přispívají ke vzniku rakoviny a dalších zdravotních problémů.

Zvláště kontroverzní aspartam bývá spojován s bolestmi hlavy, ovlivňováním funkcí mozku a jeho nadměrné užívání může být dokonce jednou z příčin leukemie.

Jaké nápoje tedy zvolit, chceme-li se vyvarovat jak cukru, tak i chemických látek a umělých sladidel?

Pilířem pitného režimu by měla být obyčejná čistá voda. Voda bez jakýchkoliv příměsí se nejlépe dostane do buněk a zajišťuje tu nejlepší hydrataci. Je velký rozdíl, zda vypijete přes den dva litry čisté vody, nebo dva litry slazeného džusu.

Pitný režim je mimořádně důležitý pro těhotnou ženu. Podle odborníků proto vyšší příjem vody u těhotných žen pozitivně ovlivňuje plod a jeho porodní hmotnost. Co pít v těhotenství?

Stále platí, že voda z kohoutku je poměrně kvalitní a vhodná pro každodenní pitný režim. Pokud si nejste čistotou vody v místě vašeho bydliště jistí, můžete si pořídit domácí filtr nebo třeba UV lampu. Pozor si dejte, pokud užíváte vodu ze studny. V takovém případě je nejlepší nejdříve provést rozbor vody a zjistit si případnou mikrobiální či parazitární zátěž.

Někteří lidé pitný režim řeší kupováním balených minerálních vod, což je ovšem poměrně neekologické, navíc dlouhodobá jednostranná konzumace minerálních vod není kvůli vysokému obsahu minerálních látek doporučována.

Minerální vody jsou sice skvělým doplňkem pitného režimu, doporučují se však s mírou. Nejlepší jsou nesycené a neslazené minerálky a doporučuje se je střídat.

Pozor si ovšem dejte na minerální vody typu Vincentka nebo Šaratice. Například Vincentka se používá k léčbě hlasivek, látkové výměny či žaludečních problémů, je ovšem opravdu hodně slaná a doporučuje se jí vypít maximálně 300 ml denně. Šaratice obsahuje síranové anionty a hořečnaté kationty, které mají vliv na lidské trávení, a když jí vypijete moc, pěkně vás prožene.

Čerstvé ovocné šťávy lze občas do pitného režimu také zařadit.
Čerstvé ovocné šťávy lze občas do pitného režimu také zařadit.

Čistou vodu můžete doplnit šťávou z čerstvě vymačkaného citronu a případně kapkou oleje (olej může být třeba z ostropestřce, sezamový, dýňový nebo i slunečnicový). Kombinace citrusu a oleje pročišťuje játra.

Tradiční čínská medicína navíc doporučuje pít vodu celoročně lehce vlažnou. Číňané totiž věří, že studená voda oslabuje ledviny a tím celkově zdraví, a to i v létě.

Pokud si v horkém počasí nechcete odepřít chlazené nápoje, tak aspoň dbejte na to, abyste jich nepili příliš, a pozor si na ně dejte hlavně v zimě. Buňky totiž na studenou vodu reagují tak, že se uzavřou, voda se do nich v podstatě nedostane a tělo nemůže být dostatečně hydratováno.

Pitný režim samozřejmě můžeme ozvláštnit i dalšími druhy nápojů. Zvláště na jaře a v létě je potřeba dbát na přísun energie, vitamínů a nutričních látek, které voda neobsahuje.

Pak přichází na řadu další nápoje, z nichž bychom měli upřednostnit čerstvě lisované ovocné nebo zeleninové šťávy, které se stále častěji začínají objevovat ve zdravých barech a v některých restauracích a hotelích. Lisují je většinou přímo před očima zákazníků a na rozdíl od pasterovaných šťáv jsou čerstvé šťávy zásadotvorné a obsahují všechny vitamíny a nutriční látky, které se pasterizací (tepelnou sterilizací) ničí.

Kdo má na venkovské chalupě také tradiční lis na mošt, může si udělat čerstvou šťávu z letního ovoce – některé ovoce však dozrává až na podzim a proto hroznový mošt nebo některé druhy jablečných či hruškových moštů ochutnáme až v podzimních měsících.

Po zbytek roku je pak možné mošty vychutnávat jen jako pasterizované. Například BIO hroznový mošt je delikátním přírodním energetickým nápojem, který výborně povzbudí, osvěží a dodá energii i při sportu nebo při dlouhém řízení automobilu. Chutnat by vám mohl i řepový, zázvorový či jablečný.

U pasterizovaných šťáv je na trhu výběr obrovský, jsou dostupné jak ve skleněných lahvích, tak v tetrapakových obalech. Zde bychom měli zaměřit svou pozornost na to, aby nebyly šťávy připravované z koncentrátů.

Je také možné vybírat ze stále se rozšiřujícího segmentu BIO nápojů, které jsou již hojně dostupné jak v prodejnách zdravé výživy a v bioprodejnách, tak v supermarketech. I zde je však dobré zkontrolovat složení, protože zvláště „supermarketoví“ výrobci BIO nápojů mají ve zvyku mošt naředit a doplnit jej cukrem, třebaže třtinovým.

I v tomto případě se tedy snažme vybírat jen stoprocentní šťávy z lisovaného ovoce, nikoliv z koncentrátů. Výborná je čerstvá šťáva například z goji, noni nebo aloe. Jsou silně zásadotvorné a obsahují spoustu živým enzymů.

Dalšími nápoji, kterými můžeme ozvláštnit pitný režim, mohou být zelené či bylinkové čaje. Různé druhy bylinkových čajů můžete preventivně pít po celý rok. Obecně se  doporučuje druhy bylinek střídat a neužívat jeden druh byliny déle než 1 měsíc bez alespoň týdenní pauzy.

Po obědě je na podporu trávení výborný mátový čaj, na dobrý spánek zase čaj z meduňky. Pokud nemáte svého vlastního bylinkáře nebo se v nich sami nevyznáte, v obchodech a zdravých výživách si často můžete pořídit již namíchaný bylinkový čaj. Tak to řeší třeba známý bylinkář Grešík, který má čaje určené pro specifické problémy (pro posílení imunity, žlučníkový, ledvinový a další).

Pitný režim lze ozvláštnit například zeleným čajem.
Pitný režim lze ozvláštnit například zeleným čajem.

Zelené, černé i bílé čaje obsahují antioxidanty, jsou zásadotvorné a zlepšují pozornost díky obsahu teinu. Mohou být používány místo kávy, avšak také odvodňují, a proto si dávejte pozor na dostatečný přísun čisté vody. 

Oblíbený je třeba jasmínový čaj, gunpowder, puerh, sencha, bancha, dračí perly a další. 

Oblíbená jsou také rostlinná „mléka“, která se vyrábějí například z rýže, soji, pšenice špaldy, mandlí nebo lískových ořechů. Mohou se použít i na přípravu lahodných „mléčných“ koktejlů a jsou výbornou alternativou k mléku, jsou bez cholesterolu a živočišných tuků.

Pozor si však dávejme u sojových nápojů instantních, které s těmi tekutými nemají moc společného. Ač se často používají například při vegetariánské stravě, je potřeba dávat pozor na jejich složení, které bývá směsí rostlinných tuků, kukuřičného sirupu a stabilizátorů. Přednost bychom tedy měli dávat nápojům tekutým, nerafinovaným.

V mnoha rodinách také dodnes přetrvala tradice výroby domácích šťáv, například z květů černého bezu nebo různého zahradního ovoce – jsou z domácího ovoce, bez konzervantů, ovšem pozor na velké množství cukru. Veškeré nápoje s cukrem bychom měli pít jen tehdy, nebude-li jiná možnost.

Za zmínku stojí také zelené travní nápoje, které můžete připravit buď lisováním čerstvé mladé trávy – nejčastěji ječmene nebo pšenice anebo z prášku. Tyto šťávy jsou silnými alkalizátory, obsahují spoustu živin, enzymů a vitamínů a silně regenerují tělo.

Zklamaní asi budou milovníci kávy. Kávu totiž vůbec nelze do pitného režimu počítat. Je hodně močopudná a naopak vodu z těla odvádí. Pokud tedy pijete jednu či více káv denně, dbejte na to, abyste vypili o to více čisté vody. Nahradit ji můžete zelenými čaji.

A kolik toho vypít? Ideální by byly dva až dva a půl litru čisté vody a půl a až jeden litr dalších tekutin. Pokud ovšem budete chtít pít pouze čistou vodu, tím lépe pro vás. Pozor si tedy dejte na kávu, alkohol a hodně silné zelené čaje. Všechny tyto nápoje dehydratují. Takové pivo se sice pije „na žízeň“, ale ve velkém množství má úplně opačný účinek. 

Pokud máte s dodržováním pitného režimu problém, noste si s sebou stále velkou láhev naplněnou vodou, udělejte si na ni rysky a donuťte se pravidelně popíjet během dne. S vodou je to jako s jídlem, pravidelný přísun během dne je mnohem lepší, než když pak vypijete litr vody najednou.

Mějte vodu rádi, nezapomeňte, že nás tvoří z více jak ze 70 %.

Redakce Vegan.cz

© 2021 Vegan.cz | Nakódoval Leoš Lang