Asijské e-shopy se během posledních let staly nedílnou součástí evropského online trhu. Čím si získaly tak široké spektrum zákazníků, na co lákají a před čím se naopak vyvarovat?
Asijské obchodní platformy ve třech bodech:
Asijské e-shopy a jejich odnože nabízejí obrovský výběr zboží za velmi nízké ceny, často díky přímému propojení zákazníků s výrobci a menšími prodejci.
Hlavním lákadlem jsou slevy, výběr a dostupnost, nevýhodou pak kolísavá kvalita, delší doprava a nutnost ověřovat zboží.
Úspěšné nakupování na těchto platformách vyžaduje realistická očekávání, čtení zkušeností ostatních zákazníků a opatrný přístup.
Asijské e-shopy nejen na evropském trhu
Obrovské obchodní platformy jsou fenoménem poslední doby a svým přívalem zboží zahrnují i český online trh. Hlavním zdrojem jejich popularity jsou ceny a široký výběr. Obvykle se jedná o pestrá tržiště, kde lze sehnat téměř vše za zlomek obvyklé ceny. Mezi nejznámější platformy patří Temu, Shein, AliExpress, Wish nebo také Trendyol.
„Asijská“ online tržiště často propojují zákazníky přímo s výrobci nebo velkým množstvím menších prodejců, čímž se snižují náklady na distribuci. Zákazníci zde najdou oblečení, elektroniku, domácí potřeby, dekorace, doplňky i drobnou kosmetiku, obvykle navíc vše na jednom místě.
Většina e-shopů nabízí také lokalizaci do češtiny nebo nákup v českých korunách, což značně přispívá k pohodlnějšímu nákupu a větší oblibě.
Proč jsou asijské e-shopy tak populární?
Obchodní platformy původem z Číny, Turecka či širší Asie (anebo odjinud, ovšem ve spolupráci s asijským trhem) lákají zákazníky především na velmi nízké ceny, široký sortiment a obvykle na velmi výrazný marketing.
Z tohoto hlediska je pak velmi úspěšným tahem neustálý důraz na slevy. Časté akce, časově omezené nabídky, kupony a různé věrnostní programy motivují k impulzivnímu chování a většímu nebo rychlejšímu nakupování. Právě tento přístup je společný pro většinu obchodů tohoto typu.
Pro mnoho lidí však navíc představují levnější alternativu ke klasickým českým a evropským e-shopům a kamenným obchodům, které jsou mnohdy předražené a pro běžného občana pod tlakem inflace a daní je tak jejich zboží v nedostupných cenových relacích. Zboží z asijských e-shopů se obvykle počítá mezi méně kvalitní, nachází se však v přijatelné cenové hladině.

Kvalita, recenze, doprava a očekávání
Nízké ceny a důraz na kvantitu si pochopitelně vybírají svou daň, a to obvykle na kvalitě zboží. Ta se může velmi výrazně lišit kus od kusu, prodejce od prodejce, a často neodpovídá oficiálním fotografiím.
Názory zákazníků mohou pomoci
Jak zdůrazňují názory zákazníků na Trendyol, recenze Sheinu a další ohlasy veřejnosti, zakoupené produkty mohou být ve výsledku vytvořeny z mnohem méně kvalitních materiálů, než jak působily při nákupu, a jejich výdrž je diskutabilní. Nejedná se o pravidlo, nicméně by s tímto trendem měl každý zákazník (zejména u oděvů a dražších produktů apod.) počítat.
U oblečení bývají problémem velikosti, materiály nebo zpracování, u dalších produktů jsou někdy přítomny nevhodné nebo škodlivé látky. Vždy je proto třeba napřed ověřovat. S rozhodováním tak mohou vhodně pomoci všudypřítomné recenze zákazníků.
Ať se již jedná o česká diskuzní fóra (emimino, modrykonik, mapy apod.) nebo světové diskuze, lze se díky nim lépe zorientovat ve věci zákonitostí obchodů, zkušeností s dopravou, principů vracení zboží i s materiálem produktů. Je pak třeba vyhledávat skutečné zkušenosti zákazníků, ne placené PR články.
Zcela speciálními recenzemi zákazníků jsou pak ty, které jsou přítomny přímo na e-shopech. U jednotlivých produktů jsou zde přítomna diskuzní vlákna, kde zákazníci zveřejňují své zkušenosti se zbožím a doplňují je o vlastní fotografie. Ty mohou při výběru velmi pomoci.

Kdy zboží dorazí?
Doprava z asijských e-shopů bývá zpravidla levná nebo dokonce zdarma (obvykle nad určitou hodnotu objednávky), nicméně může trvat i několik týdnů, zejména pokud je zboží odesíláno ze zemí mimo Evropskou unii.
Některé platformy proto pro velký zájem a snazší obchod zřizují sklady zboží v Evropě. To umožňuje rychlejší doručení i jednodušší vracení zboží, přičemž tak většinu produktů také osvobozují od cla a dalších poplatků. Vždy je však třeba si aktuální informace zjistit.
Trendyol jako nový hráč, Wish z Ameriky?
Jaké jsou nejlepší čínské e-shopy? Odpověď je zcela individuální a zároveň je třeba počítat s tím, že rozdíly jsou minimální – každá z platforem se snaží konkurovat ostatním, nabízí podobný model i podobné zboží a ceny.
| E-shop | Shein | Temu | Trendyol | AliExpress | Wish |
|---|---|---|---|---|---|
| Země založení | Čína | Spojené státy americké / Čína | Turecko | Čína | Spojené státy americké |
| Rok založení | 2008 | 2022 | 2010 | 2010 | 2010 |
| V ČR? | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano |
Zajímavým příkladem expanze je Trendyol, původem turecké online tržiště, které se snaží konkurovat zavedeným asijským platformám. Oproti klasickým „čínským e-shopům“ klade větší důraz na módu (uvádí se jako obchod s levným značkovým oblečením) a rychlejší doručení. Přesto s nimi sdílí řadu společných rysů, od nízkých cen po strategii prodeje.
Temu je jakousi „globální“ verzí asijské společnosti Pinduoduo, jeho původ je tedy třeba hledat z části v asijských e-shopech, oficiálně však vznikl v USA. Temu bylo založeno de facto jako konkurent čínského oblíbeného Sheinu.
Wish je pro změnu americký e-shop, který však funguje na principu asijských platforem a pro své fungování potřebuje asijské prodejce. AliExpress spadá do čínské skupiny Alibaba Group.
Výhody a rizika nákupu
Mezi hlavní výhody asijských e-shopů patří:
- velmi nízké ceny
- široký výběr produktů
- časté slevy a akce
- možnost jednoduchého vrácení u většiny platforem (často i zdarma)
Na druhou stranu je nutné počítat s riziky:
- kolísavou kvalitou zboží
- delší dobou doručení
- složitější komunikací se zákaznickou podporou
- rozdíly v reklamačních podmínkách
Na všech obdobných platformách se doporučuje nakupovat s rozmyslem, sledovat zkušenosti ostatních uživatelů a začínat spíše menšími objednávkami.
Rychlá móda a globální platformy – ano či ne?
Asijské e-shopy a jejich odnože zásadně změnily způsob, jakým lidé nakupují online. Nabízejí dostupné ceny a nepřeberné množství zboží, zároveň však vyžadují informovaný přístup.
Ať už se jedná o Temu, Wish nebo Trendyol, klíčem ke spokojenosti jsou realistická očekávání, čtení recenzí a základní opatrnost. Pro mnoho zákazníků zůstávají tyto platformy zajímavým doplňkem k tradičním evropským e-shopům.