Asijské e-shopy – fenomén moderního online nakupování

Články
Čínské e-shopy

Asijské e-shopy se během posledních let staly nedílnou součástí evropského online trhu. Čím si získaly tak široké spektrum zákazníků, na co lákají a před čím se naopak vyvarovat?

Asijské obchodní platformy ve třech bodech:

Asijské e-shopy a jejich odnože nabízejí obrovský výběr zboží za velmi nízké ceny, často díky přímému propojení zákazníků s výrobci a menšími prodejci.

Hlavním lákadlem jsou slevy, výběr a dostupnost, nevýhodou pak kolísavá kvalita, delší doprava a nutnost ověřovat zboží.

Úspěšné nakupování na těchto platformách vyžaduje realistická očekávání, čtení zkušeností ostatních zákazníků a opatrný přístup.

Asijské e-shopy nejen na evropském trhu

Obrovské obchodní platformy jsou fenoménem poslední doby a svým přívalem zboží zahrnují i český online trh. Hlavním zdrojem jejich popularity jsou ceny a široký výběr. Obvykle se jedná o pestrá tržiště, kde lze sehnat téměř vše za zlomek obvyklé ceny. Mezi nejznámější platformy patří Temu, Shein, AliExpress, Wish nebo také Trendyol.

„Asijská“ online tržiště často propojují zákazníky přímo s výrobci nebo velkým množstvím menších prodejců, čímž se snižují náklady na distribuci. Zákazníci zde najdou oblečení, elektroniku, domácí potřeby, dekorace, doplňky i drobnou kosmetiku, obvykle navíc vše na jednom místě.

Většina e-shopů nabízí také lokalizaci do češtiny nebo nákup v českých korunách, což značně přispívá k pohodlnějšímu nákupu a větší oblibě.

Proč jsou asijské e-shopy tak populární?

Obchodní platformy původem z Číny, Turecka či širší Asie (anebo odjinud, ovšem ve spolupráci s asijským trhem) lákají zákazníky především na velmi nízké ceny, široký sortiment a obvykle na velmi výrazný marketing.

Z tohoto hlediska je pak velmi úspěšným tahem neustálý důraz na slevy. Časté akce, časově omezené nabídky, kupony a různé věrnostní programy motivují k impulzivnímu chování a většímu nebo rychlejšímu nakupování. Právě tento přístup je společný pro většinu obchodů tohoto typu.

Pro mnoho lidí však navíc představují levnější alternativu ke klasickým českým a evropským e-shopům a kamenným obchodům, které jsou mnohdy předražené a pro běžného občana pod tlakem inflace a daní je tak jejich zboží v nedostupných cenových relacích. Zboží z asijských e-shopů se obvykle počítá mezi méně kvalitní, nachází se však v přijatelné cenové hladině.

Globální online platformy nabízejí závratné množství zboží za nízké ceny. Daní je často nižší kvalita.
Globální online platformy nabízejí závratné množství zboží za nízké ceny. Daní je často nižší kvalita.

Kvalita, recenze, doprava a očekávání

Nízké ceny a důraz na kvantitu si pochopitelně vybírají svou daň, a to obvykle na kvalitě zboží. Ta se může velmi výrazně lišit kus od kusu, prodejce od prodejce, a často neodpovídá oficiálním fotografiím.

Názory zákazníků mohou pomoci

Jak zdůrazňují názory zákazníků na Trendyol, recenze Sheinu a další ohlasy veřejnosti, zakoupené produkty mohou být ve výsledku vytvořeny z mnohem méně kvalitních materiálů, než jak působily při nákupu, a jejich výdrž je diskutabilní. Nejedná se o pravidlo, nicméně by s tímto trendem měl každý zákazník (zejména u oděvů a dražších produktů apod.) počítat.

U oblečení bývají problémem velikosti, materiály nebo zpracování, u dalších produktů jsou někdy přítomny nevhodné nebo škodlivé látky. Vždy je proto třeba napřed ověřovat. S rozhodováním tak mohou vhodně pomoci všudypřítomné recenze zákazníků.

Ať se již jedná o česká diskuzní fóra (emimino, modrykonik, mapy apod.) nebo světové diskuze, lze se díky nim lépe zorientovat ve věci zákonitostí obchodů, zkušeností s dopravou, principů vracení zboží i s materiálem produktů. Je pak třeba vyhledávat skutečné zkušenosti zákazníků, ne placené PR články.

Zcela speciálními recenzemi zákazníků jsou pak ty, které jsou přítomny přímo na e-shopech. U jednotlivých produktů jsou zde přítomna diskuzní vlákna, kde zákazníci zveřejňují své zkušenosti se zbožím a doplňují je o vlastní fotografie. Ty mohou při výběru velmi pomoci.

Nakupování přes internet s sebou nese vždy určité riziko. Prostudování recenzí e-shopu a zboží může riziko problémů snížit.
Nakupování přes internet s sebou nese vždy určité riziko. Prostudování recenzí e-shopu a zboží může riziko problémů snížit.

Kdy zboží dorazí?

Doprava z asijských e-shopů bývá zpravidla levná nebo dokonce zdarma (obvykle nad určitou hodnotu objednávky), nicméně může trvat i několik týdnů, zejména pokud je zboží odesíláno ze zemí mimo Evropskou unii.

Některé platformy proto pro velký zájem a snazší obchod zřizují sklady zboží v Evropě. To umožňuje rychlejší doručení i jednodušší vracení zboží, přičemž tak většinu produktů také osvobozují od cla a dalších poplatků. Vždy je však třeba si aktuální informace zjistit.

Trendyol jako nový hráč, Wish z Ameriky?

Jaké jsou nejlepší čínské e-shopy? Odpověď je zcela individuální a zároveň je třeba počítat s tím, že rozdíly jsou minimální – každá z platforem se snaží konkurovat ostatním, nabízí podobný model i podobné zboží a ceny.

E-shopSheinTemuTrendyolAliExpressWish
Země založeníČínaSpojené státy americké / ČínaTureckoČínaSpojené státy americké
Rok založení20082022201020102010
V ČR?AnoAnoAnoAnoAno

Zajímavým příkladem expanze je Trendyol, původem turecké online tržiště, které se snaží konkurovat zavedeným asijským platformám. Oproti klasickým „čínským e-shopům“ klade větší důraz na módu (uvádí se jako obchod s levným značkovým oblečením) a rychlejší doručení. Přesto s nimi sdílí řadu společných rysů, od nízkých cen po strategii prodeje.

Temu je jakousi „globální“ verzí asijské společnosti Pinduoduo, jeho původ je tedy třeba hledat z části v asijských e-shopech, oficiálně však vznikl v USA. Temu bylo založeno de facto jako konkurent čínského oblíbeného Sheinu.

Wish je pro změnu americký e-shop, který však funguje na principu asijských platforem a pro své fungování potřebuje asijské prodejce. AliExpress spadá do čínské skupiny Alibaba Group.

Výhody a rizika nákupu

Mezi hlavní výhody asijských e-shopů patří:

  • velmi nízké ceny
  • široký výběr produktů
  • časté slevy a akce
  • možnost jednoduchého vrácení u většiny platforem (často i zdarma)

Na druhou stranu je nutné počítat s riziky:

  • kolísavou kvalitou zboží
  • delší dobou doručení
  • složitější komunikací se zákaznickou podporou
  • rozdíly v reklamačních podmínkách

Na všech obdobných platformách se doporučuje nakupovat s rozmyslem, sledovat zkušenosti ostatních uživatelů a začínat spíše menšími objednávkami.

Rychlá móda a globální platformy – ano či ne?

Asijské e-shopy a jejich odnože zásadně změnily způsob, jakým lidé nakupují online. Nabízejí dostupné ceny a nepřeberné množství zboží, zároveň však vyžadují informovaný přístup.

Ať už se jedná o Temu, Wish nebo Trendyol, klíčem ke spokojenosti jsou realistická očekávání, čtení recenzí a základní opatrnost. Pro mnoho zákazníků zůstávají tyto platformy zajímavým doplňkem k tradičním evropským e-shopům.

© 2025 Vegan.cz | Nakódoval Leoš Lang